Πέμπτη 4 Οκτωβρίου 2012

Τα Χρυσόψαρα Ζουν εκτός Γυάλας στα Κύθηρα

kiithira.jpg

Δεν είμαι της άποψης πως τα Κύθηρα ποτέ δεν θα τα βρούμε. Είμαι της άλλης, αυτής που θέλει το συνωμοτικό σύμπαν να λειτουργεί πάντα υπέρ μας κι υπέρ ενός ταξιδιού που ολοκληρώνεται στην Ιθάκη του καθενός. 

Έχοντας, λοιπόν, τα πόδια μου στη θάλασσα, τα μάτια μου βουτηγμένα στον τσιριγώτικο ουρανό κι ακριβώς από πάνω το Ενετικό κάστρο της Χώρας των Κυθήρων να στέκει επιβλητικά, γνώρισα το Imagine Kythera. 

Και τί σημαίνει τώρα αυτό, θα μου πεις! 

Εξηγεί παρακάτω αναλυτικά ο Δημήτρης Μπαλτζής, ο άνθρωπος που με φιλοξένησε στο cafe Χρυσόψαρο στο Καψάλι και με προκάλεσε να νιώσω και να φανταστώ το νησί αυτό, που τόσο εξαρχής ερωτεύτηκα. 

Ο Δημήτρης γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Βέροια, κατέβηκε στην Αθήνα για δουλειά όταν πάτησε τα 20 και το 1998 επισκέφτηκε τα Κύθηρα με φίλους του για διακοπές. Τόλμησε τότε να πιει νερό από μια βρύση έξω από την Αγία Πελαγία, για την οποία ο μύθος λέει πως όποιος γευτεί το νερό της θα μείνει μόνιμα στο νησί. Έτσι κι έγινε. 

Ο Δημήτρης μετά από 15 χρόνια παραμονής στην Αθήνα, παράτησε σπίτι, δουλειά, φίλους και γνωστούς για να εγκατασταθεί στο νησί της θεάς Αφροδίτης και του Έρωτα. Μπορεί να μην το έκανε αμέσως, αλλά το έκανε. Όταν ήρθε το πλήρωμα του χρόνου, όπως μου εξομολογήθηκε. Ζει ήδη τρία χρόνια στο Τσιρίγο, το σταυροδρόμι των πολιτισμών της Μεσογείου, το φιλόξενο καταφύγιο κουρσάρων και κατατρεγμένων.
 
Ερώτηση: Γιατί επέλεξες τα Κύθηρα;
Απάντηση: Τα Κύθηρα είναι πολύ διαφορετικά από όλα τα άλλα νησιά που έχω επισκεφτεί. Έχουν υπέροχο ουρανό, ιδιαίτερη μορφολογία, πολλά διαφορετικά τοπία, άλλα θυμίζουν ηπειρωτική χώρα, άλλα σε μεταφέρουν στις Κυκλάδες, έχουν κάτι από Κρήτη και κάτι από Μάνη. Εδώ ένιωσα για πρώτη φορά πως πραγματικά ανακάλυψα τον τόπο μου. 

Ερώτηση: Ήταν δύσκολη η απόφαση της οριστικής μετακόμισης;
Απάντηση: Από το 2002 άρχισα να σκέφτομαι ότι θέλω να μείνω στα Κύθηρα, γιατί αυτός είναι ο τόπος που θέλω να ζω. Όλα τα χρόνια που μεσολάβησαν υπήρχε μέσα μου αυτή η σκέψη, ωρίμαζε κι έφτασε η στιγμή το 2009 να το κάνω πράξη. Δεν ήταν δύσκολο. Σκέψου ότι ήρθα για δουλειά στο νησί το Μάιο με στόχο να παραμείνω μέχρι το πέρας της καλοκαιρινής περιόδου και να επιστρέψω το Σεπτέμβρη στην Αθήνα. Τον Ιούνιο αποφάσισα να μην ξαναγυρίσω. Μάλιστα δεν ανέβηκα ούτε για να μαζέψω τα πράγματά μου, έβαλα φίλους να μου τα στείλουν. Κι από τότε δεν έχω ανέβει στην Αθήνα ούτε για επίσκεψη! 

Ερώτηση: Τί δουλειά έκανες στην Αθήνα;
Απάντηση: Όλα τα χρόνια μου στην πρωτεύουσα δούλευα σε καφέ μπαρ, πράγμα που σημαίνει πως ήμουν συνέχεια ανάμεσα σε πολύ κόσμο, είχα πολλούς φίλους και πολλές παρέες. Κάποια στιγμή ήρθε το πλήρωμα που λένε. Ο κορεσμός. Ήθελα να αφεθώ πια στη φύση, κι είναι αυτό που τελικά νομίζω πως ήθελα πάντα. Δεν το έχω μετανιώσει στιγμή. Εδώ στα Κύθηρα έχω κάνει όλα εκείνα τα πράγματα που ονειρευόμουν μεγαλώνοντας. 

Ερώτηση: Δηλαδή;
Απάντηση: Είχα απωθημένο να τελειώσω το λύκειο, κάτι που δεν είχα κάνει όταν έπρεπε. Γράφτηκα στο λύκειο Κυθήρων και πήρα το απολυτήριό μου. Ήθελα πάντα να ασχοληθώ με τη φωτογραφία, το έκανα εδώ. Πλέον έχω και τη δική μου επιχείρηση, ένα καφέ-μπαρ στο Καψάλι με το όνομα Χρυσόψαρο. Αυτά δεν θα μπορούσα ποτέ να τα έχω κάνει στην Αθήνα. 

Ερώτηση: Πώς είναι δυνατόν τόσο νέος και να λες ότι ένιωσες κορεσμό;
Απάντηση: Πάρτυ, συναυλίες, ξενύχτια, εκδρομές, φεστιβάλ, πορείες. Τα είχα κάνει όλα. Αυτό που δεν είχα πραγματικά κι άρχισε να μου λείπει μεγαλώνοντας ήταν η εσωτερική ηρεμία. Αυτό έψαχνα. Να βρω έναν ήρεμο τόπο να ζήσω και να βρω ποιος είμαι πραγματικά. Ήθελα να δω τον εαυτό μου πιο καθαρά. Στην Αθήνα δεν έχουμε καν τον χρόνο να ασχοληθούμε με αυτή την αναζήτηση. 

Ερώτηση: Δεν σκέφτηκες να γυρίσεις στον τόπο καταγωγής σου;
Απάντηση: Θα μπορούσα να έχω γυρίσει στη Βέροια αλλά με κέρδισε η θάλασσα. Όταν έχεις μπροστά σου θάλασσα κι υπάρχει ορίζοντας, τότε πολύ σύντομα θα τα έχεις και μέσα σου. 

Ερώτηση: Πού μένεις, λοιπόν, σήμερα;
Απάντηση: Μένω σε ένα λόφο, λίγο έξω από τη Χώρα, σε έναν οικισμό που έχει μόνο ένα σπίτι κι είμαι εγώ ο μόνιμος κάτοικος. Δε σου κρύβω ότι όταν μαγειρεύω βλέπω από το παράθυρο της κουζίνας μου το Ενετικό κάστρο και τα Αντικύθηρα. 

Ερώτηση: Σίγουρα δεν ήταν όλα εύκολα εξαρχής.
Απάντηση: Όταν έρχεσαι ξαφνικά σε έναν μικρό τόπο όπως είναι τα Κύθηρα, σίγουρα υπάρχουν και δύσκολες στιγμές. Περισσότερο όμως με τον εαυτό σου. Οι υπόλοιποι σε βλέπουν απλώς σαν ξένο που εγκαταστάθηκε στο νησί. Ωστόσο, είναι στο χέρι σου να κάνεις τους ντόπιους να σε αγαπήσουν ή να σε μισήσουν. Για μένα το νησί υπήρξε πολύ φιλόξενη κοινωνία. Όταν αγαπάς έναν τόπο και κάνεις πράγματα γι'αυτόν δεν μπορεί κανείς να σε αμφισβητήσει. 

Ερώτηση: Το cafe «Χρυσόψαρο» πότε ήρθε;
Απάντηση: Το Χρυσόψαρο ήρθε φέτος μετά το απολυτήριο του λυκείου. Δεν ήταν βεβαίως εύκολο με όλη αυτή τη γραφειοκρατία στην Ελλάδα να ανοίξω μια επιχείρηση. Αλλά το θέλαμε πολύ κι εγώ κι η συνέταιρος μου η Λία Μουρατίδου, ένα παιδί που επίσης ήρθε να ζήσει στα Κύθηρα χωρίς να έχει καμία σχέση με το μέρος, κι επιμείναμε παρά τις δυσκολίες. Μοιραστήκαμε την ίδια τρέλα. Δημιουργούμε μαζί και φροντίζουμε να βρίσκουμε τρόπους για να φέρουμε τον κόσμο στο Καψάλι και το μαγαζί μας. 

Ερώτηση: Ύστερα έγινες και φωτογράφος;
Απάντηση: Το μικρόβιο για τη φωτογραφία αναπτύχθηκε εδώ. Στην αρχή αγόρασα μια απλή ψηφιακή μηχανή. Όσο τραβούσα φωτογραφίες στο νησί, τόσο μεγάλωνε η επιθυμία μου να εξελιχθώ ως φωτογράφος. Ήθελα τόσο πολύ να αποτυπώσω όσα συμβαίνουν εδώ, τα ιδιαίτερα τοπία, τα καιρικά φαινόμενα που διαμορφώνουν κάθε τόσο το φως και τα χρώματα των Κυθήρων. Όλα εκείνα που πιάνει το μάτι και δεν περιγράφονται, μια έκτη αίσθηση ας το πούμε. 

Ερώτηση: Τι είναι το ilovekythera.com;
Απάντηση: Το ilovekythera.com δημιουργήθηκε το Νοέμβριο του 2010 κι είναι μια ιστοσελίδα που έχει ως στόχο την προβολή του νησιού, κυρίως μέσα από φωτογραφίες. Ξεκίνησα δειλά δειλά να ανεβάζω διάφορες μέχρι τον περασμένο χειμώνα. Τότε σκέφτηκα πως θα ήταν πάρα πολύ ωραίο να εμπλουτιστεί η σελίδα με υλικό κι άλλων ανθρώπων, ώστε να φτιαχτεί μια ομάδα, ένα παρεάκι που θα φωτογραφίζει και θα γράφει για το νησί. Στην αρχή απευθύνθηκα σε συμμαθητές μου από το λύκειο, οι οποίοι ήταν πολύ θετικοί και αγκάλιασαν τη σελίδα. Ύστερα βρήκα κι άλλους ανθρώπους ντόπιους, ακόμη και μεγαλύτερους σε ηλικία, οι οποίοι μου εμπιστεύτηκαν τα δικά τους ιστορικά φωτογραφικά ντοκουμέντα. Σταδιακά γεννήθηκε το «Imagine Kythera»

Ερώτηση: Μία φωτογραφική έκθεση που έχει κλέψει καρδιές.
Απάντηση: Είναι μία φωτογραφική έκθεση που αναδεικνύει την ομορφιά των Κυθήρων, είναι ένα αποτέλεσμα συναισθηματικής διαδικασίας που είναι εμπνευσμένη από το νησί. Θέλουμε να ταξιδεύει τους ανθρώπους σε αγαπημένες τοποθεσίες για όσους έχουν επισκεφτεί τα Κύθηρα, αλλά και να δημιουργεί την επιθυμία σε άλλους να έρθουν. Μέχρι να νιώσουν κι οι ίδιοι τον ήχο και τη δύναμη του Θεού Αιόλου, που σε αυτόν τον τόπο είναι άλλο πράγμα. Οι φωτογραφίες του Imagine Kythera απεικονίζουν τις αποδράσεις του μυαλού μας.
 
Ερώτηση: Είσαι και νονός της έκθεσης;
Απάντηση: Ο τίτλος ήρθε τυχαία, κάποτε που αναρωτιόμουν τι θα μπορούσα να γράψω για μία φωτογραφία που χάζευα από την παραλία Κομπονάδα. Προτρέπει τους ανθρώπους να φανταστούν το νησί, πολλές φορές μέσα από μικρές λεπτομέρειες στις φωτογραφίες. Κάπως έτσι ήρθε κι η πρώτη παρουσίαση της έκθεσης, που έλαβε χώρα το Μάιο στην Αθήνα στο καφέ Σκουφάκι. Ύστερα πήγε Θεσσαλονίκη και Σέρρες. Κι αφού κατέβηκε και στο Καψάλι για τον περασμένο Αύγουστο, είχαμε την πρόταση να ταξιδέψει αυτή η φωτογραφική καμπάνια μέχρι το Μοντέστο της Καλιφόρνια στις Η.Π.Α. 

Ερώτηση: Από την Ελλάδα τόσο σύντομα και στην Αμερική;
Απάντηση: Η πρόταση έγινε από την κυρία Vikki Vrettos Fraioli, η οποία βρέθηκε το καλοκαίρι εδώ, γνωριστήκαμε στο Χρυσόψαρο, είδε τις φωτογραφίες κι ενθουσιάστηκε. Έτσι, λοιπόν, από τις 30 Σεπτεμβρίου και για μία εβδομάδα, σε συνεργασία με την Κυθηραική κοινότητα της Καλιφόρνια για τον εορτασμό της Παναγιάς της Μυρτιδιώτισσας, η Ορθόδοξη Ελληνική εκκλησία της Αναστάσεως στο Μοντέστο θα φιλοξενήσει την έκθεσή μας στην αίθουσα εκδηλώσεων. Θα στείλουμε 20 συνολικά φωτογραφίες, οι οποίες πωλούνται με στόχο τη συγκέντρωση χρημάτων για την εξυπηρέτηση της επόμενης έκθεσης, που θα πραγματοποιηθεί το Φλεβάρη στο Σίδνεϊ της Αυστραλίας. Εκτός από μένα, στην έκθεση αυτή συμμετέχουν με φωτογραφίες τους οι: Ευγενία Χάρου, Μαρί Κορωναίου, Μιχάλης Πετρόπουλος, Σπύρος Κανατάς, Χρύσα και Σταυρούλα Φατσέα, Αγγελική Παπαδοπούλου κι η Αλεξάνδρα Λουράντου. Επιπλέον, έχουμε ετοιμάσει κι ένα βίντεο για να προβληθεί, εξαιρετικά αφιερωμένο στην Κυθηραική κοινότητα, το οποίο θα περιλαμβάνει χαιρετισμό του Θεόδωρου Κουκούλη, δημάρχου Κυθήρων και του παπα-Πέτρου, του ιερέα της Ι.Μ. Παναγίας Μυρτιδιώτισσας των Κυθήρων.
 
Δεν μπορώ παρά να σε ευχαριστήσω θερμά για την κουβέντα μας. 

Εύχομαι ολόψυχα καλή επιτυχία παιδιά! Και κρατάω την εξής σου φράση περισσότερο από όλες: Όταν έχεις μπροστά σου τη θάλασσα κι υπάρχει ορίζοντας, τότε πολύ σύντομα θα τα έχεις και μέσα σου. 
-----------------------------------
Πηγή:  athina984.gr
-----------------------------------