Κυριακή 7 Οκτωβρίου 2012

Τουρισμός: Στρατηγικός Τομέας για την Ανέλιξη της Οικονομίας

Ο τουρισμός είναι από τους δυναμικότερους τομείς της παγκόσμιας οικονομίας, παρουσιάζοντας τις τελευταίες δεκαετίες αξιοσημείωτη μεγέθυνση. Στη χώρα μας, σύμφωνα με πρόσφατα μελέτη του ΙΟΒΕ, η συνολική επίδραση στην ελληνική οικονομία από τον τουρισμό για το 2010 εκτιμάται στα 34,4 δις. Ευρώ ή 15,1% του ΑΕΠ. Εκτιμάται επίσης ότι οι συνολικές θέσεις απασχόλησης που υποστηρίζονται από τον τουρισμό είναι 741.000.

Σύμφωνα με το «Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων» στόχος για το 2013 είναι 17,5 εκατ. διεθνείς αφίξεις τουριστών, 11 δις. Ευρώ άμεσα έσοδα και 40.000 νέες θέσεις απασχόλησης.

Σε κάθε περίπτωση είναι ανάγκη να επισπευσθούν οι αναγκαίες πρωτοβουλίες για τη χάραξη αποτελεσματικής πολιτικής στους τομείς των αερομεταφορών, της ακτοπλοΐας, των σύνθετων τουριστικών επενδύσεων, των νήσων, του τουρισμού της Αθήνας, του θαλάσσιου τουρισμού και των επαναπροσδιορισμό της εικόνας της Ελλάδας στις διεθνείς αγορές.

Άξονας για να μετατρέψουμε την αβεβαιότητα σε ανάπτυξη είναι η αποτελεσματική λειτουργία της δημόσιας διοίκησης, το κράτος δικαίου και η καλλιέργεια εμπιστοσύνης για επενδύσεις στην Ελλάδα.

Οι τέσσερις λέξεις «κλειδιά» που πρέπει να μας οδηγούν είναι: Εμπιστοσύνη. Εμπιστοσύνη για επενδύσεις, εμπιστοσύνη του πολίτη προς το κράτος. Ισορροπία. Όλο και περισσότερο, ανεξάρτητα από τα γενικά προβλήματα που υπάρχουν, το μέλλον κάθε περιοχής θα εξαρτηθεί από την ικανότητα των τοπικών κοινωνιών να ισορροπούν σε αντικρουόμενα συμφέροντα, να ισορροπούν ανάμεσα στο βραχυχρόνιο και το μακροχρόνιο κέρδος. Σωστός προγραμματισμός και ιδιαίτερη ισορροπία ανάμεσα στην ανάπτυξη και το περιβάλλον για βιώσιμες πολιτικές. Ποιότητα. Η αέναη σύγκρουση ανάμεσα στην ανάπτυξη και το περιβάλλον πρέπει να έχει σα σημείο τομής την ποιότητα. Παιδεία και αγωγή: Οι τουριστικοί προορισμοί που θα επιβιώσουν στον σκληρό ανταγωνισμό, είναι εκείνοι που θα έχουν συνειδητοποιήσει την αξία της νοικοκυροσύνης, της έννοιας «μεράκι» και της έννοιας «φιλοξενία». Όλα αυτά που αναφέρουμε μπορεί να ακούγονται σαν αυτονόητα, αποτελούν όμως το εργαλείο για να βγούμε από την κρίση.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΜΕΓΕΘΗ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

Ο τουρισμός παραμένει βασική πηγή εισοδήματος για πολλές αναπτυσσόμενες χώρες και συνδέεται άμεσα με πολλούς άλλους τομείς της οικονομίας. Ο επιχειρηματικός όγκος του τουρισμού σε παγκόσμια κλίματα ξεπερνά αυτόν των εξαγωγών πετρελαίου και ειδών διατροφής και αυτοκινήτων. Ορισμένοι ενδεικτικοί αριθμοί της συμβολής του τουρισμού στην παγκόσμια οικονομία: Από το 1952 έως το 2005 ο μέσος αριθμός αύξησης των τουριστικών αφίξεων ήταν 6,5% κατά έτος, με αποτέλεσμα από 25 εκατ. το 2005 έφτασε τα 806 εκατ. Παρά την κρίση την περίοδο 2009-10, το 2012 ο αριθμός θα ξεπεράσει το 1 δις, παρουσιάζοντας αύξηση 5% σε σχέση με το 2011. Το παγκόσμιο εισόδημα από τον τουρισμό το 2005 υπολογιζόταν σε 680 δις. δολάρια, με μέσο ρυθμό αύξησης στη διάρκεια των πενήντα ετών 11,2%.

Στην Ελλάδα το μεγαλύτερο αριθμό αφίξεων είχαμε το 2011 με 16,4 εκατ. αφίξεις, το δε 2012 υπολογίζονται σε 16 εκατ. Η συμμετοχή στην απασχόληση 18,4% και οι διεθνείς ταξιδιωτικές εισπράξεις 10,5 δις. Ευρώ το 2011, υπολογίζονται δε σε 10 δις. Ευρώ το 2012.

Σε πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ, όπως προανέφερα, τονίζεται ότι ο τουρισμός αποτελεί κεντρικό πυλώνα ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, συνδέεται με ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων, με διακλαδικές σχέσεις και σημαντική συνεισφορά στην εγχώρια οικονομική δραστηριότητα. Η συνολική επίδραση στην ελληνική οικονομία από την τουριστική δαπάνη ξένων και ελλήνων τουριστών και τις επενδύσεις που σχετίζονται με τον τουρισμό, εκτιμάται για το 2010 σε 34,4 δις. Ευρώ ή 15,1% του ΑΕΠ, από τα οποία 15,2 δις είναι η άμεση επίδραση, 5,2 δις η έμμεση επίδραση και 13,9 δις η προκαλούμενη επίδραση. Η άμεση και έμμεση τουριστική απασχόληση στην Ελλάδα εκτιμάται σε 446.000 εργαζόμενους, ενώ συνολικά 741.000 θέσεις απασχόλησης υποστηρίζονται από την ανάπτυξη του τουρισμού. Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, η επίτευξη του στόχου των 20 εκατ. αφίξεων ξένων επισκεπτών στην Ελλάδα θα έχει σαν αποτέλεσμα οι τουριστικές εισπράξεις από το εξωτερικό να ανέλθουν τουλάχιστον στα 12,8 δις. Ευρώ.

Στην παγκόσμια κατάταξη το 2011 η Ελλάδα είχε την δέκατη έβδομη θέση στις αφίξεις, την δέκατη ένατη στις εισπράξεις και την εικοστή ένατη στην ανταγωνιστικότητα (διολισθαίνοντας πέντε θέσεις από το 2009) . Ο ελληνικός τουρισμός χαρακτηρίζεται από μία έντονη εποχικότητα, το δε τρίμηνο Ιούλιος-Αύγουστος-Σεπτέμβριος καταγράφεται το 54% των αφίξεων. Η κατανομή των διεθνών ταξιδιωτικών εισπράξεων για τη χώρα μας ανά χώρα προέλευσης είναι 17,5% από τη Γερμανία, 11,5% από την Αγγλία, 8% από τη Γαλλία, 7% από τη Ρωσία. Όσο αφορά τη μέση διάρκεια παραμονής ανά ταξίδι, η πρώτη χώρα είναι η Κύπρος με μέση διάρκεια 13 ημέρες και ακολουθούν Γερμανία, Αυστραλία, ΗΠΑ και Καναδάς.

ΣΕΤΕ: ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΟΥ ΡΟΛΟΥ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΜΕ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Ο ΣΕΤΕ, στην προσπάθειά του να συμβάλει στον αυξανόμενο ρόλο του τουρισμού στην πορεία ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού της χώρας μας, επεξεργάζεται και υποβάλει προτάσεις, τόσο προς τα Υπουργεία, όσο και προς τα μέλη του, ως εξής:

1. Τις διεθνείς εξελίξεις στον τουρισμό σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο και τον προσδιορισμό των τάσεων της διεθνούς αγοράς.

2. Την προστασία, ανάδειξη, αξιοποίηση και προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς και του φυσικού κάλλους.

3. Τη σύνδεση της τουριστικής κατανάλωσης με την εγχώρια παραγωγή σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.

4. Την ανάπτυξη νέων μορφών τουρισμού και την ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος.

5. Το σχεδιασμό της τουριστικής ανάπτυξης με την επισήμανση των μακροπρόθεσμων στρατηγικών στόχων.

6. Τον καθορισμό του πλαισίου διαμόρφωσης μιας μακρόχρονης και αποτελεσματικής τουριστικής πολιτικής.

ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

Σύμφωνα με τις τοποθετήσεις της νέας Υπουργού, κας Όλγας Κεφαλογιάννη, οι προτεραιότητες του Υπουργείου Τουρισμού, με τις οποίες καταρχήν συμφωνούν οι φορείς και ο ΣΕΤΕ, έχουν ως εξής:

Ø Το ελληνικό τουριστικό προϊόν έχει ανάγκη ανάδειξης και προβολής, καθώς και ενίσχυσης και ολοκλήρωσης του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

Ø Ο αναπροσδιορισμός της εικόνας της Ελλάδας απαιτεί μελετημένη και συγκροτημένη πολιτική. Η αναδόμηση ενός ισχυρού brand name αποτελεί αφετηρία για να αναπροσαρμοστεί η θέση της Ελλάδας στη διεθνή αγορά.

Ø Ο Ελληνικός τουρισμός έχει πάνω από εικοσιπέντε αγορές ιδιαίτερης σημασίας, με διαφορετικά ποσοτικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά. Απαιτεί σύνθεση στόχων και προτεραιοτήτων.

Ø Έχει επιτευχθεί η ανασύσταση του Υπουργείου Τουρισμού, που αποτελούσε στρατηγικό στόχο για την αυτόνομη θεσμική κάλυψη του τουρισμού. Παράλληλα με την επιθετική επικοινωνιακή πολιτική, απαιτείται αποτελεσματική επικοινωνία για τη διαχείριση κρίσεων και να δοθεί προτεραιότητα στον τουρισμό της Αθήνας.

Ø Θα προωθήσει δράσεις για τη βελτίωση της εικόνας της Ελλάδας στο εξωτερικό, την εκπαίδευση και την επιμόρφωση, το συνεδριακό τουρισμό, το θαλάσσιο τουρισμό και το γιώτινγκ.

Ø Το Υπουργείο θεωρεί ότι ο ΕΟΤ πρέπει να έχει στρατηγικό ρόλο και καλά προσανατολισμένο προς τις αρμοδιότητες για την υλοποίηση της τουριστικής πολιτικής. Πιστεύει σ’ έναν Οργανισμό ισχυρό, ευέλικτο και ενεργό, πρόσωπο του ελληνικού τουρισμού στο εξωτερικό.

Ø Το Υπουργείο, στα πλαίσια των δυνατοτήτων του, θα προωθήσει κεντρικές πολιτικές αντιμετώπισης για τις αερομεταφορές, την κρουαζιέρα, την ακτοπλοΐα και τη φορολόγηση του τουριστικού προϊόντος.

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΕΤΕ-ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ-ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

α) Ανάγκη ενημέρωσης και στενής συνεργασίας του Υπουργείου Τουρισμού με το ΣΕΤΕ για τις απόψεις και τις εξελίξεις στον κλάδο του τουρισμού, την κυβερνητική πολιτική και την εξειδίκευσή της σε επιμέρους τομείς του τουρισμού. Αντίστοιχα στενή συνεργασία για τα εξειδικευμένα θέματα με όλους τους αντίστοιχους φορείς.

β) Να υπάρχει συντονισμός των φορέων και των συναρμοδίων Υπουργείων, ώστε να γνωρίζουν όλοι καλύτερα τις απόψεις των άλλων, να δίνονται άμεσες πληροφορίες και λύσεις, καθώς και να συντονίζεται καλύτερα η τουριστική πολιτική.

γ) Στενή συνεργασία φορέων, ΣΕΤΕ, Υπουργείου Τουρισμού και πολιτικών κομμάτων για τη δημιουργία κοινής αντίληψης σε τουριστικά θέματα και συμβολή, ώστε η κοινωνία να συνειδητοποιήσει ότι η αυξημένη τουριστική συνείδηση και ευαισθησία δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας και ένα καλύτερο βιοτικό επίπεδο για όλους.
----------------------------
Πηγή: marinews.gr
----------------------------