Δευτέρα 6 Φεβρουαρίου 2012

Το «αμερικανικό όνειρο» έγινε πραγματικότητα για το ελληνικό γιαούρτι

Η επιτυχία του προϊόντος ανοίγει τον δρόμο για να ακολουθήσουν και άλλες εταιρείες
Οταν το 1998 η ΦΑΓΕ αποφάσιζε να κάνει το πρώτο της υπερατλαντικό ταξίδι, σίγουρα δεν περίμενε ότι λίγα χρόνια μετά το γιαούρτι ελληνικού τύπου, το οποίο αυτή εισήγαγε στην αγορά των ΗΠΑ, θα αποτελούσε το προϊόν-φαινόμενο.



Σήμερα, μεγάλες αμερικανικές εφημερίδες, όπως η New York Times και η Wall Street Journal ή ειδησεογραφικά πρακτορεία, όπως το Associated Press, συχνά–πυκνά φιλοξενούν αφιερώματα για το ελληνικού τύπου γιαούρτι.

Για πόσα άραγε τρόφιμα έχει διενεργήσει η UBS πολυσέλιδες μελέτες; Πριν από μερικούς μήνες το έπραξε για το ελληνικού τύπου γιαούρτι, με μελέτη η οποία τιτλοφορείται «The Rise of Greek». Τι υποστηρίζει σε αυτή τη μελέτη η UBS;

Πρώτον, ότι το εν λόγω προϊόν αποτελεί το τρόφιμο με την ταχύτερη ανάπτυξη στην ιστορία και, δεύτερον, ότι η εξάπλωσή του είναι τέτοια που απειλεί άλλα συστατικά του πρωινού, όπως τα δημητριακά.

Ολα ξεκίνησαν, λοιπόν, το 1998 όταν η ΦΑΓΕ αποφάσισε να γνωρίσει στους Αμερικανούς το πλέον ισχυρό της σήμα, το γιαούρτι Total. Τα ταξίδια για το σήμα κατατεθέν της εταιρείας σε προορισμούς εκτός Ελλάδος είχαν ξεκινήσει το 1980 με τις πρώτες εξαγωγές προς το Ηνωμένο Βασίλειο και πολύ αργότερα, το 1993, προς την Ιταλία.

Τον Ιούνιο του 2000 η οικογένεια Φιλίππου αποφασίζει να ιδρύσει στις ΗΠΑ θυγατρική εταιρεία, τη FAGE USA Corp., με αντικείμενο την εισαγωγή και την καλύτερη προώθηση του Total στις ΗΠΑ.

Η ενθουσιώδης υποδοχή του ελληνικού γιαουρτιού οδήγησε τη γαλακτοβιομηχανία στο να κάνει το μεγάλο βήμα και έτσι το 2005 αποφασίζει να κατασκευάσει εργοστάσιο παραγωγής γιαουρτιού στην Τζονστάουν, στην πολιτεία της Νέας Υόρκης, σε απόσταση περίπου 330 χλμ. από την πόλη της Νέας Υόρκης.

Το εργοστάσιο ξεκίνησε να λειτουργεί το 2008 με αρχική παραγωγική ικανότητα 11.793 τόνους ετησίως, για να φτάσει το 2011 τις 55.000 τόνους. Πριν από έναν μήνα, περίπου, ο κυβερνήτης της Νέας Υόρκης έδωσε το «πράσινο φως» για την επέκταση του εργοστασίου της ΦΑΓΕ, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί σε δύο χρόνια.

Με αυτή την επέκταση η ΦΑΓΕ θα μπορεί να παράγει ετησίως περί τις 160.000 τόνους ετησίως. Η επιλογή της συγκεκριμένης περιοχής καθόλου τυχαία. Στη Νέα Υόρκη υπάρχει έντονο ελληνικό στοιχείο, ενώ η περιοχή γειτνιάζει και με τον Καναδά. Παράλληλα η πολιτεία της Νέας Υόρκης παρέχει κίνητρα για την προσέλκυση επενδύσεων.

Ποιο είναι, όμως, το μυστικό της επιτυχίας για τη ΦΑΓΕ και το γιαούρτι ελληνικού τύπου; Εχει πλούσια γεύση, κρεμώδη υφή, περισσότερη πρωτεΐνη, είναι λιγότερο γλυκό και θεωρείται πιο υγιεινό από το κοινό γιαούρτι.

Επιπλέον, επειδή είναι πιο χορταστικό μπορεί να καταναλωθεί όχι μόνο ως συστατικό του πρωινού, αλλά ως γεύμα από μόνο του. Το συγκεκριμένο είδος γιαουρτιού έχει μεγάλη απήχηση στο γυναικείο κοινό, καθώς και στους καταναλωτές μεσαίων και υψηλών εισοδημάτων και υψηλού μορφωτικού επιπέδου.

Δεν είναι τυχαίο ότι τα διαφημιστικά σποτ της ΦΑΓΕ είναι υψηλής αισθητικής, σε αντίθεση με τις συνηθισμένες απλοϊκές διαφημίσεις της αμερικανικής τηλεόρασης.

Το ελληνικό γιαούρτι ωφελεί όχι μόνο την υγεία, αλλά και την οικονομία της Νέας Υόρκης και ειδικά τους κτηνοτρόφους της περιοχής, μια και εκεί βρίσκονται οι μονάδες της ΦΑΓΕ, της Agrofarma (παράγεται το Chobani, που κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά) και προσφάτως προστέθηκε και η μονάδα της Alpina.

Στη ΦΑΓΕ απασχολούνται ήδη 240 άτομα και με την επέκταση θα δημιουργηθούν άλλες 150 νέες θέσεις εργασίας, στην Agrofarma εργάζονται 900 άτομα και θα προστεθούν άλλα 100 και στην Alpina 50 άτομα, ενώ πολύ μεγαλύτερος είναι ο αριθμός των έμμεσα απασχολούμενων.

Σύμφωνα δε με εκτιμήσεις του Πανεπιστημίου Κορνέλ η ζήτηση γάλακτος για τις ανάγκες της βιομηχανίας γιαουρτιού στην πολιτεία της Νέας Υόρκης θα αυξηθεί μέσα στα επόμενα δύο χρόνια κατά 15%.

Η επιτυχία της ΦΑΓΕ στις ΗΠΑ έχει θετικές συνέπειες και στην εγχώρια οικονομία. Οι πωλήσεις της στις ΗΠΑ αντισταθμίζουν τις απώλειες που έχει η εταιρεία στην ελληνική αγορά, απόρροια της οικονομικής κρίσης, επιτρέποντας τη λειτουργία της. Και γιατί όχι, ανοίγει τον δρόμο για να ακολουθήσουν το «αμερικανικό όνειρο» και άλλες ελληνικές εταιρείες.

Ενας Κούρδος πίσω από τον «Τσομπάνη»

Η επιτυχία της ΦΑΓΕ άνοιξε την όρεξη σε πολλές ανταγωνίστριες γαλακτοβιομηχανίες οι οποίες λάνσαραν στην αγορά γιαούρτι που το ονομάζουν «ελληνικού τύπου», ακόμη και αν δεν έχει καμία σχέση, επιλέγοντας μάλιστα ελληνοπρεπείς ονομασίες.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι το Chobani (Τσομπάνη) της Agrofarma, δημιούργημα του κουρδικής καταγωγής επιχειρηματία Χαμντί Ουλουκάγια, το Oikos (Οίκος) της Dannon, το Athenos της Kraft Foods, καθώς και το Voskos (Βοσκός).

Σύμφωνα με ανάλυση της Citigroup Global Markets που δημοσιοποιήθηκε πριν από ένα μήνα, το μεγαλύτερο μερίδιο στην κατηγορία ελληνικού γιαουρτιού κατέχει η Agrofarma με το σήμα Chobani (53%), ακολουθεί η ΦΑΓΕ με μερίδιο 17%, στην τρίτη θέση βρίσκεται η Dannon με το σήμα Oikos και μερίδιο 14% και στην τέταρτη θέση η General Mills με το Yoplait Greek και μερίδιο 5%.

Πρόσφατα ξεκίνησαν ανάλογη δραστηριότητα και εταιρείες που ανήκουν σε Ελληνες ομογενείς (3 Greek Gods LLC, Krinos Foods, και στο Οντάριο του Καναδά η Skotidakis Farm).

Οι πωλήσεις γιαουρτιού ελληνικού τύπου έφτασαν συνολικά το 2011 το 1 δισεκατομμύριο δολάρια, αποτελώντας πλέον το 25% των συνολικών πωλήσεων γιαουρτιού στις ΗΠΑ, ενώ το 2008 αποτελούσαν μόλις το 2% των συνολικών. Μέσα σε τρία χρόνια το γιαούρτι ελληνικού τύπου κέρδισε τόσο μερίδιο όσο απέσπασαν τα ενεργειακά ποτά σε διάστημα έξι ετών.
-------------------------------------------------------
Πηγή: kathimerini.gr-Της Δημητρας Μανιφαβα
-------------------------------------------------------